Auteur, tekstschrijver, copywriter.

Wim van Grinsven

In 1977 begon ik als journalist/redacteur bij een concern van huis-aan-huisbladen. Een leerschool die ik iedereen kan aanraden die geïnteresseerd is in commerciële communicatie.

Interviewen
De ene dag interviewde ik de burgemeester over de problemen met de kraakbeweging, de volgende een kunstenaar over zijn expositie in het stedelijk museum, gevolgd door een gesprek met een ondernemer over de verbouwing van zijn meubelzaak. Een dag later ging ik dan 'op reportage' om bijvoorbeeld thuis te komen met een verhaal over de ontmanteling van een verloederend flatgebouw.

Ik leerde écht te luisteren en hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Ik probeerde mijn gesprekspartners recht te doen met mijn verslag.

Redactie
Als redacteur ploegde ik wekelijks door de toevloed aan berichten van verenigingen en particulieren die hun evenement, jubileum, wedstrijd of bijeenkomst in het blad wilden. Zo leerde ik dat schrijven schrappen is.

Boeken
Mijn volgende stop was een uitgeverij van non-fiction boeken, waar ik begon als redacteur en pr-verantwoordelijke en later uitgever werd.

Een fascinerende wereld waar ik min of meer spelenderwijs ook nog kennis opdeed van de zeer uiteenlopende onderwerpen van de boeken die ik als redacteur onder handen nam of als uitgever naar de markt bracht.

We hadden reisboeken in ons fonds - waaronder Capitool Reisgidsen - maar ook kookboeken, managementboeken, kinderboeken en verhalenbundels.

Vooral de titels over marketing, management, en organisatie- en persoonlijke ontwikkeling hadden mijn belangstelling.

Copywriter
Halverwege de jaren negentig stapte ik als copywriter en conceptontwikkelaar over naar de reclamebranche. Ik scherpte mijn marketingvaardigheden aan en verdiepte me verder in de psychologie van koper en verkoper.

Tekst- en communicatiebureau
Alle vaardigheden die ik had opgedaan kwamen samen toen ik in 2001 samen met mijn partner tekst- en communicatiebureau Tekstbron oprichtte. We konden meteen het diepe in met onze eerste klus, de prestigieuze Capitool Reisgids 'De mooiste campings van Nederland'.

Sindsdien werken we niet alleen aan boeken (veel) en tekstproducties, maar geven we ook communicatieadvies en creëren concepten voor campagnes voor opdrachtgevers in verschillende branches, met de nadruk op de zorg en de bouw.

Na een aantal omzwervingen vestigden we ons in Maastricht met de provincie Limburg als ons voornaamste werkgebied.

Online marketing
Langzaam maar zeker verschoof het zwaartepunt van print naar digitaal. Voor zoekmachines geoptimaliseerde (SEO) teksten voor websites en blogs, e-mail marketingcampagnes en nieuwsbrieven.

Interviews, case stories, websites en blogs
Daarnaast schrijf ik vooral veel (en graag) interviews en case stories voor innovatieve bedrijven en organisaties.

© 2020 Tekstbron

 

 

 

Jonkheer Ruysstraat 37

6221 VR  Maastricht

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon