• Wim van Grinsven

Creatieve commerciële communicatie


Tekstbron is gespecialiseerd in commerciële communicatie.


Communicatie met een duidelijk doel.


Bekendheid creëren voor je bedrijf of merk, je verkoopdoelstellingen bevorderen, werken aan je imago.


Communicatie die iets (of iemand) verkoopt.


Onderscheidend vermogen


We geven een creatieve invulling aan de tekstuele boodschap én -- desgewenst -- aan de de in te zetten communicatiemiddelen.


Want met dertien in een dozijn schiet je niets op.


Onderscheidend vermogen, dat is waar het om gaat.


Dat geldt trouwens net zo goed voor onze communicatietrajecten die bedoeld zijn om niet-commerciële boodschappen over te brengen.


Verbetering van de interne communciatie binnen een organisatie, bijvoorbeeld.


Of de communicatieve begeleiding van verandertrajecten.


Strategie


Je missie is helder. Je visie staat je voor ogen.


Je doelen zijn geformuleerd. Je weet ook hoe je ze gaat realiseren.


En het is je duidelijk dat je erover zult gaan communiceren.


Je doelgroepen bereiken, informeren, overtuigen, of wat ook maar nodig is om je visie werkelijkheid te laten worden.


Daarvoor wil je een communicatiestrategie.


Zonder strategie blijft het tasten in het duister of op z'n best schieten met hagel.


Dat is onnodig duur en zelden effectief.


<tekst gaat verder onder de foto>

Aan tafel voor een goed gesprek over je strategie

Eerst een plan


Daarom gaan we eerst aan tafel om helder te krijgen waar het je écht om gaat.


En we stippelen het pad uit om dat te bereiken.


De uitkomsten van die verkenningen leggen we vast in een beknopt verslag of communicatieplan.


Daarin zetten we de uitgangspunten op een rij en leggen de strategie vast.


We bepalen welke de doelgroepen zijn en hoe we ze gaan benaderen.


Met welke middelen en media en met welk budget.


Pas als dat allemaal helder is beginnen we aan het uitvoerende werk.


Dat betekent dat de opstartfase misschien iets meer tijd en input vergt dan je dacht of gewend was.


Een investering die je dubbel en dwars terugverdient in de uitvoeringsfase.


In de vorm van gerichtere uitingen, betere ideeën en minder verspilling.


Positionering


Wie ben je? Wat doe je? Welke waarde voeg je toe? Voor wie?


What's in it for me?


Logische vragen, relevante vragen, maar kun je ze accuraat beantwoorden als het om jouw bedrijf of organisatie gaat?


Waar we het over hebben is de positionering van je bedrijf of organisatie.


Wat wil je betekenen, voor welke doelgroepen?


En hoe gaan we dat over de bühne brengen?



Het lijkt zo vanzelfsprekend: we doen wat we doen, en dat doen we al zo lang. Iedereen weet dat toch wel?


Dat is de vraag. Misschien weet je zelf niet eens wat het precies is waarom je klanten eigenlijk naar u toe komen.


Misschien zit er nog veel potentie verscholen in je organisatie, te wachten op ontdekking.


Maar dan moet je er wel actief naar op zoek gaan.


Pakketdienst DHL kwam er na grondige refelectie achter dat ze niet gewoon pakketjes bezorgden, maar zich hadden ontwikkeld tot logistiek specialisten.
En dat hun kernactiviteit dus eigenlijk een heel andere was dan voor de hand leek te liggen. 
Zo realiseerde een wereldberoemde accountantsfirma zich slechts na lang nadenken dat ze dankzij hun diepgaande inzicht in de cijfers van hun klanten eigenlijk organisatieadviseurs waren geworden. En zich dus ook als zodanig zouden moeten profileren.
Toen ze dat uiteindelijk ook deden explodeerden omzet en winst.

Als je aan de weg wilt timmeren met reclame, marketing, pr of welke andere communicatie ook, dan staat of valt de effectiviteit daarvan met de positie die je claimt en inneemt


Je positionering dient onder meer te zijn gebaseerd op wat je daadwerkelijk doet, wat je wilt bereiken en hoe je klanten en potentiële klanten jou en je producten of diensten zien. En hoe je zou willen dat ze je zien.


Dat vereist enig onderzoek. Zelfonderzoek en marktonderzoek. En vervolgens een statement: dit ben ik, en hier sta ik voor.


Een spannend en leerzaam proces, waarbij wij je graag de weg wijzen.


In de breedte


Bij communicatie gaat het om een breed aandachtsveld met veel facetten. Daarom werken we bij het invullen en uitvoeren van communicatietrajecten veel en graag samen met creatieve partners die aanvullende disciplines beheersen.



© 2020 Tekstbron

 

 

 

Jonkheer Ruysstraat 37

6221 VR  Maastricht

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon